Hoe je eigen professionele brouwerij starten in 8 stappen

Je eigen professionele brouwerij starten. Het lijkt een hele klus. Voor sommigen start het als hobby om dan door te groeien naar een commerciële brouwerij. Voor anderen is het een investering en starten zij meteen met een commerciële, professionele brouwinstallatie. Maar één ding hebben ze gemeen, ze moeten allen hetzelfde traject door. Hoe je eigen brouwerij starten in 8 stappen? Je leest het hieronder:

10hl brewhouse at brewpub Ten Bogaerde
Beeld: Brouwerij St. Idesbald op de historische Ten Bogaerde site in Koksijde

Welke stappen zijn nodig?

De stappen kunnen in een verschillende volgorde genomen worden maar dienen allemaal aan beurt te komen bij het opstarten van een professionele brouwerij!

1. Business plan opstellen

Je wilt jouw ondernemersdroom waarmaken en gaat een eigen brouwerij beginnen. Geweldig! Maar alles valt of staat met een goed ondernemingsplan. Hierin zet je alle belangrijke zaken voor het starten van een succesvolle bierbrouwerij op een rij. Zo ga je goed voorbereid van start en heb je meer kans op succes.

2. Opleiding volgen

Nu het plan er is, is het tijd om aan de slag te gaan. Maar als je echt de volgende stap wilt nemen, krijg je best al wat voeling met brouwen. Er bestaan in België, Nederland en Frankrijk heel wat opleidingen rond professioneel bier brouwen. Je leert er alles over grondstoffen, fermentatie methodes, brouwtechnologie, het brouwproces enzovoort. Wij lijsten hieronder alvast een paar gekende opleidingscentra voor u op:

België:

Frankrijk:

Nederland:

3. Bepaal wie je wil bereiken? –> craft/brewpub

Een belangrijke vraag die zich dient te stellen is “wie wil ik bereiken’? Wil je een microbrouwerij starten om vervolgens af te vullen en je bier te verkopen in de supermarkten of speciaalzaken? Of wil je bier brouwen om direct te verkopen in jouw eigen pub brouwerij (brewpub)? In beide gevallen hetzelfde product maar een andere aanpak.

4. Dimensionering van het project (volume)

Nu je weet wie je wilt bereiken kan je dus ook het project gaan dimensioneren. De capaciteit wordt meestal bepaald op basis van volgende factoren:

  • Welke soort bieren wil ik gaan maken
  • Hoeveel volume bier wil ik verkopen per jaar
  • Hoeveel dagen per week wil/kan ik gaan brouwen? (slaat op aantal vergistings- & lagertanks)
  • Wil ik enkel bier voorzien voor mijn brewpub of komt er ook botteling bij kijken?
  • Etc…

Onze specialisten staan jullie graag te hulp bij deze oefening.

5. Lokaal vinden – plaats vrijmaken in zaak

Als je je eigen brouwerij wilt opzetten en je hebt alle vragen over het dimensioneren van een brouwerij beantwoord, dan heb je de informatie die nodig is om de juiste plek te vinden. De plaats waar uw toekomstige brouwerij zich zal vestigen, moet zeker voldoen aan alle eisen van de voedingsindustrie. Later meer hierover.

Het kiezen van de juiste plek is heel belangrijk. Een goed doordacht brouwerij ontwerp kan u veel tijd, fysiek werk en extra kosten doen besparen.

Houd er ook rekening mee dat je je capaciteit waarschijnlijk geleidelijk zal moeten uitbreiden. Een luxeprobleem, maar dit verhoogd volume vereist meer tanks en meer ruimte. Daarom is het goed om al meteen een toekomstige uitbreiding te voorzien in uw lokaal. En van zodra de tijd daar is, heb je enkel wat nieuwe tanks aan te sluiten.

6. Administratief in orde zijn

Wat ook niet te vergeten valt, is al de administratie die dient aangevraagd te worden.

Een eerste stap is een ondernemingsnummer. Daarvoor kun je terecht bij het ondernemingsloket. Wat je ook nodig hebt is een erkenning van het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV), dat – aangezien je werkt met levensmiddelen – je brouwinstallatie en -lokalen zal keuren op de nodige hygiënevoorschriften. Bij de Administratie der Douane en Accijnzen moet je ook een aanvraag indienen als ‘erkend entrepothouder’. De controle van de dienst Accijnzen zal dan je installatie komen opmeten. Tot slot is ook een milieuvergunning verplicht. Dit hangt natuurlijk af van de locatie (land) waar je wil gaan brouwen. Voor al deze informatie kunt u terecht bij onze specialisten.

7. Vermarkting van je merk en bier

Eenmaal je je een volleerd brouwer voelt, je weet waar je je brouwerij wil gaan neerpoten en al het papierwerk aangevraagd/goedgekeurd is, komt de volgende stap: nadenken over de vermarkting van jouw bier

Marketing is steeds belangrijker en hierbij hoort dus ook een goed merk voor jouw bier. Ook hier zijn weer een aantal mogelijkheden waaruit je kan kiezen.

Voor jouw eigen merk zal je een logo, branding, website, social media enzovoort nodig hebben. Als je hier al wat ervaring mee hebt kan je zelf aan de slag gaan voor het ontwerpen van je branding en logo en het opzetten van een marketingplan. Heb je wat minder ervaring of laat je dit liever over aan anderen, dan is het  uiteraard mogelijk om je hierin te laten begeleiden.

Specialisten terzake zijn bijvoorbeeld de mensen van  L’Echappée Bière

8. Bestellen & brouwen maar

Je bent er helemaal klaar voor! Je hebt een uitgewerkt businessplan en je weet voor wie je wilt gaan brouwen en waar je dat wilt doen. Alles is administratief in orde en de vermarkting van jouw bier krijgt vorm. Nu is het tijd om de knoop door te hakken en het brouwmateriaal te bestellen. En voor je het weet vloeit het eerste bier uit de tapkraan!

Neem vandaag nog contact met ons op om jouw brouwdroom waar te maken!